Pennunostajan opas

Kun olet hankkimassa uutta perheenjäsentä, innostus ja koirakuume on kova, mutta malta hetki ja lue tämä!

Mistä löydän kasvattajia?

-yhdistyksen kasvattajalistalta löytyvät Suomen mittelspitz ry kuuluvat kasvattajat.
-Suomen kennelliitto Rekisteröi ainoana Suomessa puhdasrotuiset koirat.
-kennelliiton sivuilta koiranetistä rodun kohdalta löydät kasvattajat joilla on kennelnimi.

Suomen Kennelliiton Jalostustietojärjestelmään (koiranet) on rekisteröity kaikki rotukoirat. Koiranet kerää mm. terveystulokset, näyttelytulokset. Sen avulla saat tietoa taustasta vanhemmista ja esivanhemmista.

-Onko pennun vanhemmat/pentu rekisteröity?

Rekisteröinnin osuus hinnasta on pieni n.40e halvimmillaan, rekisteröinnin puuttumisen syy hinta ei ole. Mahdollisia syitä on välipentue, toinen / molemmat vanhemmat rekisteröimättömiä, liian läheinen sukulaissuhde, eläinsuojelurikkomukset ym.

Rekisteröimättömälle pennulle, vaikka vanhemmat olisi puhdasrotuisia ei jälkeenpäin saa papereita!

-Onko vanhemmilla terveystarkastukset kunnossa?

Mittelspitz ei kuulu Pevisaan eli tarkastukset eivät ole pakollisia, mutta vastuunsa tuntevat kasvattajat pitävät huolta siitä että vanhemmilla on silmä-polvitarkastukset voimassa. Suositus jalostukseen käytettävillä koirilla on seuraavat: silmät kahden vuoden välein ja polvet alle 3v ikäisenä tutkittuna ovat 2v voimassa ja yli 3v vanhalla tulos on lopullinen. Suositeltavin yhdistelmä on terve silmiltään sekä polviltaan.

Katso samalla myös terveystuloksia vanhempien takaa ja näiden sisaruksilta sekä sisarusten pentueista.

-Onko nartulla pentueita ennestään? Onko ne tehty nartun ollessa alle 18kk tai yli 8v? Onko kasvattajalla useita tällaisia pentueita? Alaikärajaa ei nartulla ole, mutta kasvattajan moraalista kertoo jotain, jos pennulla tehty pennut. Yläikärajan ylitys vaatii eläinlääkärin todistuksen nartun kunnosta.

-Selvitä hintataso. Tällä hetkellä hyvät pennut maksavat n. 1000-1200 kasvattajasta riippuen. Tosin huonommistakin valitettavasti pyydetään saman verran, tai enemmänkin. Joskus esim. värivirheellisen voi saada halvemmalla.

-Googleta! Usein löytyy kasvattajista keskustelua eri palstoilla ja facebookissa on mittelspitz-ryhmiä. Kaikki kirjoitettu ei varmasti pidä paikkaansa, mutta jos samasta kennelistä löytyy paljon pelkästään negatiivisia kommentteja, kannattaa ehkä valita toinen kasvattaja.

Kasvattajan moraalista kertoo sekin, jos sama yhdistelmä on toistettu kovin monta kertaa.

-Käy näyttelyissä tai kisoissa kyselemässä ja tutustumassa rotuun, kasvattajiin/ omistajiin.

-Kun löydät mieleisesi kasvattajan, yritä käydä tutustumassa kennelin koiriin jo ennen pentua. Aina se ei onnistu, mutta viimeistään ennen varausmaksun maksamista käy tutustumassa pentuihin ja kasvattajaan. Älä missään tapauksessa osta pentua parkkipaikalta tai muusta epämääräisestä paikasta.

-Käy katsomassa pentuja. Alle 7viikon ikäisillä pennuilla pitää olla emä nähtävillä, koska Kennelliiton sääntöjen mukaan emää ja pentuja ei saa erottaa ennen kuin pennut ovat seitsemän viikon ikäisiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että emä olisi kaiken aikaa pentujen kanssa.

-Tutustu kennelliton kauppakirjaan/sijoitussopimukseen etukäteen, sitoudu kauppaan sopimuksia käyttäen. Tee lista asioista, joita haluat kysyä kasvattajalta.

Yhdistysten sivuille listatut kasvattajat täyttävät vähintään minimivaatimukset (eläinsuojelu, rekisteröinti)

Onnea uuden perheenjäsenen etsintään!

pennut