Pennunostajan opas

Kun olet hankkimassa uutta perheenjäsentä, innostus ja koirakuume on kova, mutta malta hetki ja lue tämä!

Mistä löydän kasvattajia?

• Yhdistyksen kasvattajalistalta löytyvät Suomen Mittelspitz ry kuuluvat kasvattajat.
  • Suomen kennelliitto Rekisteröi ainoana Suomessa puhdasrotuiset koirat.
  •  Kennelliiton sivuilta koiranetistä rodun kohdalta löydät kasvattajat joilla on kennelnimi.

Suomen Kennelliiton Jalostustietojärjestelmään (koiranet) on rekisteröity kaikki rotukoirat. Koiranet kerää mm. terveystulokset, näyttelytulokset. Sen avulla saat tietoa taustasta vanhemmista ja esivanhemmista.

Onko pennun vanhemmat/pentu rekisteröity?

Rekisteröinnin osuus hinnasta on pieni, noin 40 euroa halvimmillaan. Rekisteröimättömyys ei johdu pienestä rekisteröintimaksusta.  Mahdollisia syitä ovat  välipentue, toinen/molemmat vanhemmat ovat rekisteröimättömiä, liian läheinen sukulaisuussuhde, eläinsuojelurikkomukset ym.

Rekisteröimättömälle pennulle ei jälkeenpäin saa papereita, vaikka vanhemmat olisivat rekisteröityjä!

Onko vanhemmilla terveystarkastukset kunnossa?

Mittelspitzillä ei ole PEVISAa (rotukohtaista perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma), eli tarkastukset eivät ole pakollisia. Vastuunsa tuntevat kasvattajat kuitenkin pitävät huolta siitä, että vanhemmilla on silmä- ja polvitarkastukset voimassa. Suositukset jalostukseen käytettävien koirien terveystutkimuksista ovat seuraavat:
– Silmät tulee tutkia kahden vuoden välein.
– Alle kolmevuotiaana saatu polvitutkimustulos on voimassa kaksi vuotta. Yli kolmevuotiaana saatu polvitutkimustulos on lopullinen
– Lonkat ja kyynärät kuvataan kertaluontoisesti.

Tarkennukset jalostussuosituksiin ja raja-arvoihin löytyvät yhdistyksen sivuilta Jalostussuositukset 2018.

Katso samalla myös terveystuloksia vanhempien takaa ja näiden sisaruksilta sekä sisarusten pentueista.

• Onko nartulla pentueita ennestään? Onko ne tehty nartun ollessa alle 18 kk tai yli 8 vuotta? Onko kasvattajalla useita tällaisia pentueita? Alaikärajaa ei nartulla ole, mutta kasvattajan moraalista kertoo jotain, jos pennulla on tehty pennut. Yläikärajan ylitys vaatii eläinlääkärin todistuksen nartun kunnosta.
  • Selvitä hintataso. Tällä hetkellä hyvät pennut maksavat n. 1000-1300 euroa kasvattajasta riippuen. Tosin huonommistakin valitettavasti pyydetään saman verran, tai enemmänkin. Joskus esim. värivirheellisen pennun voi saada halvemmalla.
  • Googleta! Usein kasvattajista löytyy keskusteluja eri palstoilta, myös  Facebookissa on mittelspitz-ryhmiä. Kaikki kirjoitettu ei varmasti pidä paikkaansa, mutta jos samasta kennelistä löytyy paljon negatiivisia kokemuksia, kannattaa ehkä valita toinen kasvattaja.

Kasvattajan moraalista kertoo sekin, jos sama yhdistelmä on toistettu kovin monta kertaa.

• Käy näyttelyissä tai kisoissa kyselemässä ja tutustumassa rotuun, kasvattajiin/ omistajiin.
  • Kun löydät mieleisesi kasvattajan, yritä käydä tutustumassa kennelin koiriin jo ennen pentua. Aina se ei onnistu, mutta viimeistään ennen varausmaksun maksamista käy tutustumassa pentuihin ja kasvattajaan. Älä missään tapauksessa osta pentua parkkipaikalta tai muusta epämääräisestä paikasta.
  • Käy katsomassa pentuja. Alle 7 viikon ikäisillä pennuilla pitää olla emä nähtävillä, koska Kennelliiton sääntöjen mukaan emää ja pentuja ei saa erottaa ennen kuin pennut ovat seitsemän viikon ikäisiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että emä olisi kaiken aikaa pentujen kanssa.
  • Tutustu Kennelliton kauppakirjaan/sijoitussopimukseen etukäteen, sitoudu kauppaan sopimuksia käyttäen. Tee lista asioista, joita haluat kysyä kasvattajalta.

Yhdistysten sivuille listatut kasvattajat täyttävät vähintään minimivaatimukset (eläinsuojelu, rekisteröinti).

Kennelliiton artikkeleita koiran omistamisesta ja hankkimisesta sekä vastuullisesta koirankasvatuksesta ja -pidosta:

Onnea uuden perheenjäsenen etsintään!